måndag 13 juli 2009

Är det verkligen okej?

Har nu kollat runt lite på google bloggar och i tidningar och en massa annat. Jag läste i en blog där en tjej hade berättat att hon hade läst i en tidning (kommer inte ihåg vilken) men det stod iallafall om en tjej på 15år som hade sökt efter ett modell jobb men hon fick inte det på grund av att hon var för fet... Själv så tror jag att hon har en normal storlek som tjejer på 15 år ska ha.

Som sagt det finns många olika slags modelljobb som tex gå catwalk, reklammodell, fotomodell mm. När man pratar om modeller så får man en bild i huvudet om hur en riktig modell ska se ut och bilden man får i huvudet brukar oftast se ut så här... Riktigt smal och lång.



Modellen längst till vänster var nära på att förlora sitt jobb som modell efter som att dom tyckte att hon inte var tillräckligt smal så hon började banta ännu mer och leve typ på bara ägg och vatten, vad tycker ni är hon fet eller smal?? Men efter ett tag så dog hon. Hon blev bara 22 år har jag för mig. Är det verkligen värt att banta sig till döds bara för ett jobb?

Jag har ju fixat ett modelljobb åt min lille bror och han har gått sin första visning och det gick grymt bra! Jag skulle också fått vara med om jag var 2cm längre, men vi skulle vänta tills höst och se om jag har växt dom 2cm för att få vara med. Jag är ju varken underviktig eller överviktig för min ålder och min längd och om den modellfirma som min bror går för just nu skulle ha tyckt att jag är överviktigt och sagt till mig att jag bara fick vara med om jag gick ner ett par kilo till så skulle jag inte ha gjort det. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bantat ner mig 37% ifrån normalvikt på tjejer för att få den figuren som modeller ska ha idag enligt många modebranscher som jag tycker är helt fel.

Jag känner väldigt många som är i min ålder som tyvärr har börjat att banta för att dom tycker att dom är feta och är rädd för att dom inte ska få någon kille, att folk ska snacka en massa skit om dom, tycka dom är fula och så jämför dom sig även med modeller i tidningar, som är ett bigg NO. De två största modetidningarna i Sverige just när är ELLE och VOGUE och där finns det en massa bilder på modeller som är nästintill felfria.

I tidningarna så skriver dom även en massa som: "Vill du vet vad denna modellens hemlighet är för att hålla sig så smal? Jo hemligheten är preparat! prova det nu och bli 5kg smalare på 1vecka." Nu tog jag preparat som ett exempel eftersom att jag inte kom på något annat bantningspiller. Bantningspiller kan ge svåra biverkningar som tex leverskador gulsot och man kan till och med dö av dem. När man läser på paketet om vad den har för biverkningar så brukar det inte stå att man kan få leverskador, gulsot och att man till och med kan dö av dem...

Det jag vill säga till allt tjejer och även killar är att utseendet är inte det som räknas det är insidan, ni har säkert hört det en massa gånger men det är så. Tjejer banta inte om ni vill gå ner i vikt gå då istället på gym, och jag kan lova er att de flesta killar skulle nog inte skulle vilja ha en flickvän som är för smal , dom vill la ha något att ta på och inte bara skelett och skin eller hur.. Så sluta jämföra er med modellerna i tidningar för dom ser inte ut så på riktigt efter som att dom har blivit redigerade i pothoshop.

Hoppas att ni har fattat vart jag vill komma med allt det här! kolla på bilden och tänk efter om du verkligen skulle vilja vara så smal, tjejen och killen har troligt vis anoroxia eller bulimi som är en sjukdom som man knappt kan bota. De flesta som har drabbats av det har tagit självmord för att dom inte orkar med sjukdommen. skulle du vilja se ut som tjejen och killen på bilden?



See yah

//Marie Eliasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar